Stora listan om graviditeten och förlossningen med Edina

Kommentera
 
När fick du reda på att du var gravid? 24 maj 2014
Vilken vecka var du i då? Vecka 5 tror jag det blir.
Var bebisen planerad? Ja
Hur gamla var ni, du och din partner? Jag var 27 och Micael 41
Hur tog din partner det? Vi blev båda väldigt glada och jag var nog extra lättad att det tog sig efter 6 månader (vilket då kändes som en evighet men som är som en droppe i havet för andra som har kämpat längre)
Hur tog dina föräldrar det? Överrraskade eftersom de inte trodde att tvåan skulle komma före mina studier var avslutade. Men glada såklart!
Hur gick ni ut med det officiellt? Riktigt officiellt blev det väl när jag la ut en bild på Instagram när halva graviditeten hade passerat. En del visste såklart innan men långt ifrån alla närmare släktingar kände till det innan v 20.
Vart bodde du/ni? Vi bodde i Umeå på Tomtebo
 
Mådde du illa mycket? Mådde bara lätt illa när jag var hungrig i början av graviditeten, precis som med Eli. Åt jag något så gick det över.
Hur blev ditt hår? Tappade knappt några hårstrån kändes det som.
Hur blev din hy? Ganska oförändrad, jag har inte tänkt på om den påverkades.
Var du orolig för missfall? Både ja och nej. Denna gång vet en ju på ett annat sätt vad man kan förlora.
Hade du mycket halsbränna? Kände bara av begynnande bränna om jag låg på platt på rygg eller lutade mig fram. Läste mig till att man skulle sova på vänster sida för att lindra.
Hade du mycket foglossning? Stelare på slutet denna gång. Sista 10 veckorna. Det kunde liksom låsa sig när jag skulle ta ett steg. Värst var att vända sig i sängen och göra misstaget att bara vrida höfterna och inte låta överkroppen följa med.
Grät du för ingenting? Nä ingen sån där typiskt gråtattack som man hör vissa drabbas av. Sen har jag nog sedan jag fick Eli fått ännu lättare till gråt än innan om det är något som berör mig.
Var du ofta orolig? Var orolig denna gång att drabbas av HELLP tidigt i graviditeten.
När började du läcka bröstmjölk? Små torkade smulor av bröstmjölk kunde jag hitta i BHn under den senare halvan av graviditeten.
Fick du bristningar? Svårt att avgöra om nya tillkom eller om de är enbart de gamla som är där.
Vad gillade du för mat? Jag gillade MAT. Punkt. Haha. 
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Fick en ny vänta-barn-bok av MVC. Följde veckorna som gick i två appar på telefonen.
Hade du sammandragningar? Jo men jag vill minnas att det nog var mer frekventa med Eli. 
Blödde du någongång? Nej
Levde du på som vanligt? Så gott som det gick med en stelare kropp och en 2 åring hemma. Kunde inte gå promenader de sista veckorna om jag inte ville vara orörlig på kvällen.
Hur mycket gick du upp i vikt? 22kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja, men det kom som smygande. Tjocka fötter och vader mot slutet.
Vad hoppades du på? Att bebis mådde bra i magen och att den skulle stanna där så länge som möjligt!
Hur ser du på graviditeten idag? Tycker jag hade en väldigt bra graviditet även denna gång.
 
När kände du bebisens första sparkar? 7 augusti har jag antecknat att jag känner något därinne.
Sparkade bebisen mycket? Varje dag som sig bör och mer olika tider på dygnet
Hur känns det att ha en bebis i magen? Även andra gången känns det lika mysko. Ska det verkligen komma ut en bebis?
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Hoppades på en flicka.
Tog ni reda på könet i förväg? Micke var nyfiken och för mig kunde det kvitta denna gång. Så vi kollade och det verkade vara en liten flicka.
Ditt sf mått som störst? Vet inte men jag följde den övre kruvan även denna gång.
 
Hur ofta gick du till mvc? Gick de gånger som erbjuds på MVC och hade även besök på SMVC 3 gånger tror jag. I december var jag även på MVC ett antal extra gånger (5?) eftersom mitt undertryck började stiga. Vi ville hålla koll om det började luta åt havandeskapsförgiftning igen.
Hur många ultraljud gjorde du? 4 stycken. Ett runt v 12 för att se att det var något där, i och med samtal med läkaren angående risken för HELLP denna gång. Rutin UL och ett tillväxt UL i v 32. Och även ett två dagar före bf för att se att flöden och sånt såg fortsatt bra ut så jag inte skulle vara orolig och grubbla på något ifall jag skulle gå över tiden.
 
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hoppades på en vaginal förlossning denna gång även om jag var mer öppen för att vad som helst kan hända och blir det snitt så är jag helt okej med det också. Var öppen för smärtlindring i form av lustgas och epidural.
Gick du över tiden? Nej
Hur började din förlossning? Vattnet började sippra strax efter kl 06 den 27 januari.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 3 cm
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 1 timme och 20 minuter
Blev det komplikationer? Perinealbristning grad 2. Sprack på två ställen och tappade 2,5 liter blod. Fick sövas för att sys ordentligt.
Fick du sy? Ja
Vad tyckte du var jobbigast? Vid lite olika tillfällen. 1. De sista cm var tuffa smärtmässigt. 2. När jag hade krystat i över en timme drabbades jag kort av lite panik och vill ha mamma där, tänkte jag. 3. När jag insåg att det hade blivit komplikationer, igen. 4. Blandning av lättnad och rädsla när jag ska iväg på operation, tanken att inte vakna skrämmer mig tills en läkare kramar mig och försäkrar mig att det kommer att gå bra.
Var du rädd för något? Att inte vakna efter op.
Skrek du? Vrålade i lustgasmasken.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Under värkarbetet vad det Micke och en läkarstudent och BM Agneta som mest var där. Maggan min favorit-uska (hade även henne med Eli) var där då och då. Mot slutet av utdrivningsskedet var även en läkare med och någon till sköterska tror jag.
Hade du någon nära med dig? Micael
 
Blev det en pojke eller flicka? Flicka
Vad fick bebisen heta? Edina
Hade ni andra namnförslag? Enya ville jag ha men inte Micael som ville ha Tindra. Så då hittade vi Edina istället.
Hur var vikt och längd? 4015 gram, 51 cm
Klockslag? 20.36
Ögonfärg? Mörkblå
Hårfärg? Långt mörkbrunt
Ammade du? Det började rätt bra men några dagar efter hemkomst så kom mjölkstockningen och pyttelite sår. Då i feberfrossan och smärtan i bröstet så tänkte jag att detta får vara, det blir ersättning, jag orkar inte.
Ammar du nu? Nej
Läckte du mycket mjölk? Mjölkproduktionen var det inget fel på. Mina bröst rann i stereo, alltid. Som sagt, amningsinlägg i BHn, HAHA vilket skämt.
Hur gammal är bebisen nu? 4 månader och 7 dagar
Hur länge ska du vara föräldraledig? Studieuppehåll till januari 2016. Kanske hittar nått extraknäck som läk.sek till hösten.
Ska ni dela på föräldraledigheten? Jag är den som är mest hemma men Micke jobbar bara 3-4 dagar i veckan och han var hemma på halvtid de första 3 månaderna. Han lär ju vara hemma när jag pluggar igen. Edina börjar nog inte förskola förän hösten 2016.
 
Vad tyckte du om förlossningen? Kort efter att hon var ute så sa jag aldrig mer! Men rätt snart efteråt (bara några veckor senare) så kände jag att wow vad häftigt detta var! Detta vill jag göra igen! Men jag inser ju att det blir nog ingen fler gång vilket är synd eftersom jag då inte får genomgå allt en gång till. Samtidigt är jag ju oerhört nöjd med två barn. Det är nog bara vetskapen att mest troligt så var detta sista gången som är lite sorglig. Jag förstår att folk skaffar 10 ungar för vilken kick det är. Som en drog. Nä men seriöst, trots allt är jag väldigt nöjd med hur allt gick till. Jag kände mig trygg med min BM och jag blev väl omhändertagen när komplikationerna uppstod och de försökte göra allt ordentligt och inte halvtråckla ihop mig på förlossningen. Kanske skulle jag ha tagit en epidural om jag fick göra det igen, men samtidigt så fick jag känna smärtan. Det gör ont att föda barn men det är ändå något jag klarar uppenbarligen. 
Hur var första tiden efter? Betydligt mer harmonisk än med Eli. Klart man är mentalt pch kroppsligt utmattad och proppfull med hormoner men jag har varit betydligt gladare och piggare denna gång. Problemen med amningen var trist och klart jag var lite kluven till att det inte gick nu heller, men ärligt så ville jag innerst inne inte lägga ner den tiden på att kanske få en bra amning. Jag ville snabbt vara en glad mamma och inte en zombie i tre månader som jag var med Eli. 
Planerar ni ett till? Nej
Hur är ert förhållande nu? Med redan ett barn är det lättare att komma in i flytet med andra. Mindre sömn och ännu mindre tid för varandra. Tid som vi hade fått tillbaka i och med att Eli blir större. Men man får hitta varandra i vardagen när tillfälle ges och inse att allt får i faser. Micael, jag älskar dig och är otroligt tacksam för att det är just vi och det som vi har tillsammans.
Vilken vecka födde du i? Dagen före BF.
Var allting värt det? Absolut, alla gånger! <3