Stora listan om graviditeten och förlossningen med Eli

Kommentera
Man har ju läst en hel del gravidlistor. Så nu har jag surfat runt och tittat på flera och tagit frågor från den ena som inte fanns på den andra och så vidare och nu sammanställt allt. Så den blev rätt massiv, men jag tänkte det kunda vara en kul sammanfattning, främst för mig själv.
 
 
När fick du reda på att du var gravid? Exakt datum har jag inte, men ungefär i mitten av september 2011
Vilken vecka var du i då? Tror jag var i v. 5-6
Var bebisen planerad? Ja
Hur gamla var ni, du och din partner? Jag var 24 och Micael 38
Hur tog din partner det? Vi blev båda väldigt glada och förväntansfulla
Hur tog dina föräldrar det? Otroligt överlyckliga
Hur gick ni ut med det officiellt? När vi gifte oss den 11 november 2011, var då i vecka 14.
Vart bodde du/ni? Vi bodde i Umeå på Carlshem
 
Mådde du illa mycket? Nej. spydde inte en enda gång. Blev illamående i i början då jag var hungrig, så då käkade jag något och det gick över. =)
Hur blev ditt hår? Oförändrat
Hur blev din hy? Mycket pormaskar i början av graviditeten.
Var du orolig för missfall? Nej, inte det minsta. Händer det så händer för att barnet inte mår bra, tänkte jag.
Hade du mycket halsbränna? Kände bara av begynnande bränna om jag låg på platt på rygg eller lutade mig fram. Läste mig till att man skulle sova på vänster sida för att lindra.
Hade du mycket foglossning? Nej det vill jag inte påstå. Stel efter "längre" promenader. Lättare hugg om jag vred mig för snabbt.
Grät du för ingenting? Ibland om det var nått sorgligt på tv till exempel. Men jag har blivit blödigare med åren ändå så.
Var du ofta orolig? Nej inte alls
När började du läcka bröstmjölk? Inte under graviditeten men efter...JISSES 
Fick du bristningar? I'm a tiger!
Vad gillade du för mat? Jag tyckte äpplen smakade extra gott, men inga cravings. Lukten av kattmat hade jag dock jättesvårt för. Var tvungen att hålla andan när jag serverade.
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Bara de som MVC delade ut. Läste vad som hände i magen vecka för vecka på nätet
Hade du sammandragningar? Först efter v 30 någongång. Väldigt ofta de sista veckorna, mycket regelbundna.
Blödde du någongång? Nej
Levde du på som vanligt? I stort sett, bara långsammare. Klev av jobbet två månader före för att inte belasta kroppen.
Hur mycket gick du upp i vikt? 20kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja, men det kom som smygande. Tjocka fötter mot slutet.
Vad hoppades du på? Att bebis mådde bra i magen
Hur ser du på graviditeten idag? Tycker jag hade en väldigt bra graviditet.
 
När kände du bebisens första sparkar? Nu är det definitivt sparkar, tänkte jag någongång runt v. 22
Sparkade bebisen mycket? Inget att jämföra med, men nog hade hen vildare perioder då hela madrassen skakade då man skulle sova.
Hur känns det att ha en bebis i magen? Otroligt märkligt och overkligt. Mysigt. Tungt. Svårt att förstå att det fanns en minimänniska som levde därinne. 
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Trodde på en pojke tidigt
Tog ni reda på könet i förväg? Nej, aldrig.
Ditt sf mått som störst? Oj det måste jag fråga BM när jag ska dit senare
 
Hur ofta gick du till mvc? Så många gånger som är standard i västerbotten
Hur många ultraljud gjorde du? Ett runt v 17-18. Sen ett supersnabbt i slutet, tre dagar för födseln för att se att hen mådde bra.
 
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ville inte ha några förväntningar utan tänkte att det blir som det blir och jag litar på barnmorskorna och läkarna när jag kommer in. Öppen för alla former av smärtlindring.
Gick du över tiden? Nej
Hur började din förlossning? Den "började" aldrig. Jag fick en allvarlig form av havandeskapsförgiftning, och så fort det uppdagades så blev jag akutsnittat. Läs mina inlägg under "Gravid" för att få hela historien.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Inte alls. 
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Kejsarsnitt
Vilken smärtlindring tog du? Spinalbedövning inför snittet. Tidigare en morfincocktail i låret för min andra smärta i bröstkorgen.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Från att de började skära så tog det max 5 minuter
Blev det komplikationer av snittet? Nej det läkte fint inifrån och ut.  
Fick du sy? Ja, snittet såklart, hehe.
Vad tyckte du var jobbigast? Min bröstsmärta som jag hade i flera timmar och som var nästintill olidlig i slutet.
Var du rädd för något? Nej jag visste ju att bebis mådde bra och jag hann aldrig bli rädd för min egen skull. Rädslan kom efter allt var klart.
Skrek du? Gnydde och stönade av bröstsmärtan
Hur många var inne i förlossningsrummet? Runt 10 personer 
Hade du någon nära med dig? Micael
 
Blev det en pojke eller flicka? Ett gossebarn
Vad fick bebisen heta? Eli
Hade ni andra namnförslag? Pojknamn: Miro och Elias. Flicknamn: Nova, Elvira, Tindra, Eli
Hur var vikt och längd? 3705 gram, 51 cm
Klockslag? 12.36
Ögonfärg? Mörkblå
Hårfärg? Långt mörkbrunt
Ammade du? Ja i cirka två-tre veckor, innan jag började använda elektronisk bröstpump. Tilläggsmatade från start. 
Ammar du nu? Nej. Hade sjukt mycket mjölk, men efter 3-4 mjölkstockningar, bröstinfektion och blodiga bröstvårtor så beslutade jag snabbt att jag skulle lägga ammningen på hyllan. 
Läckte du mycket mjölk? Haha....haha. Bröstkopparna svämmade över mellan ammningarna och när jag gav Eli eller pumpade ut från ena så RANN det från det andra. Ammningsinlägg, bahaha, som om 10 sådana hade stoppat flödet. Jisses vad jag har bytt tröjor och spillt ut mjölk ut bröstkopparna när jag har lutat mig framåt. Man kunde följa min framfart genom spår av mjölk på golvet.
Hur gammal är bebisen nu? 3 månader och 10 dagar
Hur länge ska du vara föräldraledig? Kommer om någon månad gå tillbaka och jobba några dagar i veckan, om jag får som jag vill.
Ska ni dela på föräldraledigheten? Så mycket det bara går. Sen vem som behöver ta ut flest dagar får vi se eftersom jag jobber fler dagar på min heltid än Micke som jobbar mindre eftersom han har mycket nattpass. Bara det blir så rättvist som möjligt i slutändan.
 
Vad tyckte du om förlossningen? Jag hade inte byggt upp några förväntningar, men jag var ändå inte beredd på ett snitt. Men själva ingreppet var smärtfritt och jag hann aldrig få känna på värkar. Jag känner mig absolut inte "berövad" på en vaginal förlossning. Det viktiga är ju inte hur barnet kommer ut utan att det gör det!
Hur var första tiden efter? När jag ser tillbaka på den första månaden så var det otroligt tungt för mig. Det var så mycket fokus på min återhämtning efter havandeskapsförgiftningen + snittet och allting som följde med ammningsproblemen. Jag sörjer att jag inte hann njuta fullt ut av Eli och det var först när mjölken nästan var slut efter två månader som jag fick bli mig själv igen. Idag har jag kommit in i rollen och är trygg som förälder och ser på Eli med sprängfyllt hjärta.
Planerar ni ett till? Ja/Nej. Nu får tiden gå ett tag så får vi se sen. Bara Eli duger fint också.
När kommer andra barnet? Tar vi ett beslut så lär det ske inom 3 år.
Hur är ert förhållande nu? Det som sägs på natten, när vi båda är omtöcknade av trötthet och någon måste upp, räknas inte på morgonen och dagen. Haha. Bebisperioden testar verkligen ett förhållande, men i slutändan för det oss närmare varandra <3 Älskade make!
Vilken vecka födde du i? På beräknat BF-datum!
Var allting värt det? Absolut <3